ДНЗ «Ніжинський професійний аграрний ліцей Чернігівської області
Методична розробка уроку на тему:
«Нафта.
Склад,
властивості нафти. Продукти перегонки
нафти"
Підготувала
Тема: «Нафта. Продукти перегонки нафти»
Мета: розглянути склад і властивості нафти,ознайомити
учнів із видами переробки нафти, складом і застосуванням нафтових фракцій. Поглибити і розширити уявлення учнів про природні джерела вуглеводнів,
довести, що нафта - цінне джерело вуглеводнів. продовжувати формувати в учнів вміння застосовувати на практиці знання,
здобуті на уроках хімії, аналізувати, систематизувати.
Розвивати творчі
та аналітичні здібності учнів, вміння аргументувати власну думку.
Методична мета:
активізація навчально – пізнавальної діяльності на уроці шляхом використання
різних методів навчання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: склянка з нафтою, колекція «Нафта і продукти
переробки», модель двигуна внутрішнього
згорання, презентація, мультимедійне обладнання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Налаштовуємось на
плідну роботу
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду
учнів
Видатний хімік
Д.І. Менделєєв сказав: «Істина відкривається лише тому, хто її розшукує».
От і сьогодні на уроці ми
переконаємось в правдивості даних слів, а для цього ми почнемо свою роботу
завданням :
3.
Загубились
назви на резервуарах, але відомий склад. Відновіть
назви.
ІІ. Мотивація навчально –пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми познайомимося ще з одним природним джерелом
вуглеводневої сировини.
Записуємо тему
уроку «Склад і властивості нафти. Продукти її переробки»
IIІ. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація
нафти. Опишіть фізичні властивості нафти.
Як утворилась нафта?
Неорганічна теорія
Органічна теорія
Д.І. Менделєєв:
Вуглеводні
утворились в результаті взаємодії води з карбідом заліза під дією високих
температур і тисків.
|
В.І.
Вернадський:
Вуглеводні
утворились із залишків планктону,
росли і тварин під тиском і за високих
температур .
|
Перегляд відео фрагменту.
Чи є запаси нафти в Україні?
Україна має невеликі родовища
нафти. Її щорічний видобуток становить в середньому 3 млн т - усього 7 % від загальної потреби країни.
Сьогодні в Україні існує три нафтогазоносні
регіони:
-
Східний (Дніпровсько-Донецький),
-
Західний
(Карпатський);
-
Південний
(Причорноморсько-Кримський).
Рекламна пауза: реклама бензину «Енерджи»
Рекламу якого підприємства ви щойно переглянули?
Чи доцільно використовувати сиру (неперероблену) нафту?
Нині в Україні нафту переробляють на шести нафтопереробних заводах (НПЗ): Дрогобицькому, Надвірнянському, Одеському, Херсонському, Кременчуцькому та Лисичанському.
Чи є нафтопереробні заводи у Чернігівській області?
Гнідинцівський завод стабілізації нафти та виробництва скрапленого
газу (Варвинський район). Після первинної обробки нафта по нафтопроводу
Леляки-Гнідинці-Кременчук направляється на Кременчуцький нафтопереробний завод.
Що являє собою переробка нафти?
Сучасна нафтопереробка - це складний комплекс виробничих процесів,
спрямований на отримання нафтопродуктів, а також сировини для нафтохімії та
органічного синтезу.
1.
Перегонка нафти.
Так як нафта -
складна суміш природних вуглеводнів різної молекулярної маси, то первинна
переробка - це перегонка нафти, яка дозволяє розділити нафту на окремі фракції
відповідно до температури кипіння
вуглеводнів.
Уперше технологія перегонки та хімічного
очищення сирої нафти була розроблена 1853 р. у Львові хіміками-фармацевтами Йоганном Зегом та Ігнатієм Лукасевичем.
Брати Дубиніни вперше створили пристрій для перегонки
нафти (1823 р.). Завод Дубиніних був дуже простий. Казан у грубці, з казана йде
труба через бочку з водою в порожню бочку. Бочка з водою – холодильник, порожня
бочка – приймач для гасу.
У промисловості перегонку нафти здійснюють в установці, яка складається з
трубчастої печі, ректифікаційної колони
і холодильника. У печі знаходиться змійовик (трубопровід). По
трубопроводу безперервно подається нафту, де вона нагрівається до 350 ° С і у вигляді пари надходить до ректифікаційної
колони (сталевий циліндричний апарат висотою 50 - 60 м ). Всередині вона має
горизонтальні перегородки з отворами, так звані тарілки. Пари нафти
подаються в колону і через отвори піднімаються вгору, при цьому вони поступово
охолоджуються і зріджується. Менш леткі вуглеводні конденсуються вже на перших
тарілках, утворюючи газойлевой фракцію. Більш леткі вуглеводні збираються вище
і утворюють гасову фракцію, ще вище збирається Лігроїнова фракція. Найбільш
летючі УВ виходять у вигляді пари з колони і зріджується, утворюючи бензин.
Частина бензину подається назад у колону для зрошення піднімаються пари. Це
сприяє охолодженню і конденсації відповідних УВ. Рідка частина нафти, що
надходить у колону, стікає по тарілках вниз, утворюючи мазут.
На
сучасному виробництві перегонка відбувається не в одній, а послідовно у
декількох ректифікаційних колонах. Це обумовлено економічними міркуваннями
(менше витрати енергії) і необхідністю отримати більш чисті продукти.
Головний недолік такої перегонки - малий вихід бензину (не більше 50%).
Бензин - основне
паливо для двигунів внутрішнього згоряння. Від його якості залежить робота
двигуна, його довговічність, швидкість пересування.
Давайте подивимося, як працює автомобільний
двигун внутрішнього згорання.
Суміш парів бензину з повітрям засмоктується в циліндр і стискається
поршнем.
Стисла суміш підпалюється електричною іскрою від запального
«свічки». Вуглеводні, що входять до складу суміші, згорають з утворенням оксиду
вуглецю (IV) і води, а також оксиду вуглецю (II). Утворені гази рухають
поршень, здійснюючи роботу. Чим сильніше стискається суміш парів бензину і
повітря, тим більше потужність двигуна. Однак суміші деяких вуглеводнів, що
входять до складу бензину, згоряють з вибухом ще до досягнення максимального
стиснення. І відбувається це не від електричної іскри, а від високої
температури в циліндрі. При цьому вибухова хвиля стихійно розподіляється в
стислому просторі циліндра. Вона з величезною швидкістю вдаряє об поршень, про
що свідчить характерний стукіт у двигуні. Таке вибуховий згоряння, зване детонацією, призводить до передчасного
зносу двигуна.
Детонація – це дуже швидке, вибухове згорання парів
речовини у суміші з повітрям при стисненні.
Було встановлено, що детонацію в
основному викликають вуглеводні нормальної (нерозгалуженої)
будови. У той же час вуглеводні з розгалуженим карбоновим ланцюгом, а також
ненасичені і особливо ароматичні вуглеводні більш стійкі до детонації.
Детонаційну стійкість бензину характеризують октановим числом.
За нуль прийнята здатність до детонації у зв-гептану, який детонує дуже легко.
Октанове число ізооктану (2,2,4 – триметилпентана) прийнято за 100.
За цією шкалою бензин з октановим числом 92 має такі ж
детонаційні властивості, як суміш 92% (за об'ємом) ізооктану і 8% гептану.
Саме октанове число
вказують у маркуванні бензину.
Які марки бензину вам відомі?
-
76,
80, 92, 95, 98.
Які масові частки ізооктану і гептану у 95- му
бензині?
Чим вище октанове число, тим бензин стійкіший до детонації і тим потужніше
може працювати двигун.
Бензин,
добутий перегонкою нафти, має невисоку якість, його октанові числа становлять 40-55.
Для
підвищення виходу бензинових фракцій і поліпшення їх якості, застосовують
додатковий спосіб переробки нафтопродуктів - крекінг.
Крекінг - це процес
вторинної переробки нафти та її фракцій під час якого відбувається розщеплення вуглеводнів нафти на більш
леткі речовини. (англ. to crack - колоти, розщеплювати).
Крекінг буває
термічний і каталітичний.
1. Термічний крекінг
Вперше крекінг-процес в Росії
запропонував наприкінці 19 століття інженер Володимир Григорович Шухов.
Такий процес, здійснюваний при
температурі близько 450 ° С -550 ° С і тиску в кілька атмосфер. Цьому процесу
зазвичай піддаються висококиплячі нафтові фракції, наприклад мазут.
Сутність крекінгу полягає в тому,
що при нагріванні відбувається розщеплення великих молекул вуглеводнів на більш
дрібні, в тому числі на молекули, що входять до складу бензину. Зазвичай
розщеплення відбувається приблизно в центрі вуглецевого ланцюга по С-С-зв'язку,
наприклад:
Бензин,
одержуваний термічним крекінгом, має
вище октанове число (65-70), але він не стійкий при зберіганні, він
легко окислюється, що обумовлено наявністю в ньому неграничних вуглеводнів.
Цей процес був вперше здійснений у 1918 році Н.Д. Зелінським. Його проводять у присутності каталізатора (алюмосилікатів: суміші оксиду алюмінію та оксиду кремнію) при температурі 450 - 500 ° С і атмосферному тиску. Зазвичай каталітичного крекінгу піддають дизельну фракцію. При каталітичному крекінгу, який здійснюється з великою швидкістю, виходить бензин вищої якості, ніж при термічному крекінгу. Це пов'язано з тим, що поряд з реакціями розщеплення відбуваються реакції ізомеризації алканів нормальної будови. Крім того, утворюється невеликий відсоток ароматичних вуглеводнів, що поліпшують якість бензину.
Бензин каталітичного крекінгу має досить високе октанове число (75-80),
більш стійкий при зберіганні, так як в його склад входить значно менше
неграничних вуглеводнів в порівнянні з бензином термічного крекінгу.
Якість бензину можна поліпшити також
риформингом.
3.Риформінг - це процес ароматизації
бензинів, здійснюваний шляхом нагрівання їх у присутності платинового
каталізатора за високих температур
та тиску.
Добувають
бензин з октаном числом від 77-86.
Є
різні способи для підвищення октанового числа бензину. Для цієї
мети використовують додавання до бензину спеціальних добавок – антидетонатори,
наприклад ТЕС – тетраетил свинцю (С2Н5)4Рb. Всього 0,01% цієї речовини підвищує октанове
число на 10 одиниць. Такий бензин називають етильованим.
Але
такий бензин шкідливий для користування, тому що містить свинець РЬ, який
викидається у повітря разом з вихлопними газами та забруднює навколишнє
середовище, шкодить здоров'ю людини.
Що необхідно зробити, якщо етильований бензин
потрапив на шкіру?
Давайте уявимо, що всі речі,
створені із нафтопродуктів раптово зникли…
Відеофрагмент : «Застосування нафтопродуктів»
ІV.Закріплення вивченого
матеріалу
1.
Лабораторний дослід «Ознайомлення зі
зразками нафтопродуктів»
Розгляньте колекцію нафтопродуктів і заповніть
таблицю:
Назва нафтопродукту
|
Зовнішній вигляд
|
Сфери використання
|
2. «Мобільний альбом»:
V. Узагальнення знань учнів
Поясніть, чому Д.І. Менделєєв казав, що топити нафтою, це все одно, що
топити асигнаціями?
«Сжигать
нефть — все равно, что топить печку ассигнациями»
Нафта - головний
товар у світі, від ціни якого значною мірою залежить «самопочуття» глобальної
економіки. Нафта і продукти її переробки - те, без чого сьогодні людство не
проживе й дня.
Ми народжуємося і живемо в світі продуктів і речей,
отриманих з нафти. Але жалем доводиться констатувати, що понад 90% цього
найціннішого вуглеводневої сировини витрачається поки як паливо, тільки що
залишилися 10% витрачаються на хімічну переробку.
V. Підведення підсумків уроку. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити § 16, 17
У Лондоні
з'явилася скульптурна композиція британського художника і підводного скульптора
Джейсона Тейлора - це фігури чотирьох вершників. Особливість композиції в тому,
що її можна побачити тільки двічі на день, під час відливу - таким був задум
автора.
Комментариев нет:
Отправить комментарий